Szeretettel köszöntelek a Kerékpár Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Grubb Andor
Kerékpár Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Kerékpár Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Grubb Andor
Kerékpár Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Kerékpár Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Grubb Andor
Kerékpár Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Kerékpár Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Grubb Andor
Kerékpár Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Szereld magad, vagy csináltasd mással, de ne mulaszd el!
Sokan tesszük félre vasparipánk a hideg, nyirkos, télies idő beköszöntével. A tavasz első lágy fuvallatával viszont felélénkül bennünk a tekerhetnék, de hogy ne lepjen meg minket egy-kis-odafigyeléssel-elkerülhető-kellemetlenség, nézzük át a téli álmot aludt kerékpárunk!
Sikamika
Jó
esetben hű paripánk a téli szezon kezdetekor letisztítva került a
garázsba, vagy egyéb helyre, sőt, még le is takartuk, hogy időközben a
por ne lepje. Ebben az esetben első lépésként csak egy könnyed
áttörléssel indítunk – langyos mosószeres vizes ronggyal. Ellenben ha
nem így történt, akkor egy kiadós takarítással kell kezdenünk. Lehetőség
szerint ne használjunk nagy nyomású mosót, és figyeljünk a
csapágyazások környékére a ronggyal való törölgetés során is – a
csapágyakba szivárgó víz pár hét alatt nagy gondot okozhat.
Tisztogatáskor ne hanyagoljuk el a küllőket, a felniket, a gumikat és a
láncot sem! Azzal, hogy patent-tisztaságúvá takarítottuk bringánk, nem
csak a vizuális élménynek adóztunk, de ezzel könnyen felfedezhetjük az
előző szezonban keletkezett hibákat (repedéseket, töréseket,
szakadásokat, kopásokat), és a tiszta, a kellő helyeken átolajozott és
átzsírozott alkatrészek élettartama megnő!
Gumival a biztonságos... kerékpározásért
Miután
szárazra törölgettük a kerékpárunk, a következő lépés a gumik
ellenőrzése. Remélhetőleg nem leengedett gumikkal tároltad hónapokig a
lovad, mert ez esetben nagy eséllyel új külsőgumik beszerzésével kell
indítanod a szezont – a gumikban levő nyomás hiányában a kerékpárod
súlya a tárolás ideje alatt az összecsuklott gumid oldalfalait terhelte,
és ez végzetes repedéshez vezethet. Nézzük végig mindkét oldalát
mindkét guminknak, nincsenek e rajta kisebb-nagyobb repedések – ha igen,
cseréljük le! Plusz szánjuk rá az időt, és fújjuk fel a két gumit
azonos nyomással, majd egy-két nap múlva ellenőrizzük le, hogy
megtartották e nyomást. A mintázatot se hagyjuk ki az átnézéskor: ha
erősen megkopott már a futófelület (kisorjázódott, kilátszik a szövet),
megint csak csere a sorsa.
Kerekedik-e a kerék?
Ha
a gumikat átnéztük, maradjunk a kerekeknél, és fussuk végig a felniket.
Sokat látott felnik gyakori halála a kiszakadt küllő, vagy peremfékek
esetén az elkopott és beszakadt perem. Mindkettőnek látványos előjelei
tudnak lenni: a küllőanyák körül hajszálvékony repedések, vagy az anyák
látványos deformációja (féloldalasan áll ki a felniből például), a
peremeknél pedig látható síkbeli eltorzulások (horpadás), repedések intő
jelek! Ha akár csak egy ilyen előjelet megpillantunk, azonnal kuka és
csere! Ha a felni nem fut szépen, és kacsázik (nyolcas van benne), akkor
centíroztassuk ki egy szervízben – hacsak nem csináltunk már ilyet. Nem
túl nagy ördöngösség, csak egy megfelelő küllőkulcsra van szükség, és a
kacsázós részeken a domborodó oldalt meglazítani, a homorú oldalt
megfeszíteni kell az szakaszt érintő küllőanyákat.
No, megállj csak!
Ezek
után jöjjenek a fékek. Peremfék esetén akasszuk ki a fékbowdent a
féktesteknél, és ellenőrizzük a fékbetétek állapotát. Ha erőteljesen meg
vannak már kopva, akkor cseréljük őket. Ügyeljünk arra, hogy a betétek
teljes felületükben felfeküdjenek a felnikre, és törekedjünk arra, hogy a
szomszédos betétek egyszerre érjenek a felnihez. Ezt a két oldalt
található előfeszítő-rugó töveinél található kicsi csavarok megfelelő
beállításával érhetjük el. Ha a fékbetétek a fékkar erőteljesebb
behúzására érik csak el a fogáspontot, állítsunk a fékbowdenek hosszán
is. Először a fékkarokon, a fékbowdenek becsatlakozásánál található
finomhangoló gombokkal próbáljuk meg. Ha ennél drasztikusabb állításra
van szükség, először is az előbb említett gombot tekerjük fel teljesen,
hogy a betétek a lehető legközelebb kerüljenek a felni pereméhez, majd a
féktesteken levő, a fékbowdent a féktesthez rögzítő csavart lazítsuk
fel, húzzuk meg a bowdent annyira, hogy a betétek hozzáérjenek a
felnihez és tekerjük vissza a rögzítőcsavart. Ezt követően pedig a
finomhangoló gombbal pedig állítsuk be úgy a betéteket, hogy a kerék
könnyedén el tudjon fordulni köztük.
Érdemes - és otthon is elvégezhető - a bowdent kihúzni a bowdenházból (a bowden végén levő dugót előtte szedjük le). Töröljük át, majd vékonyan kenjük be műszerolajjal vagy lánczsírral, és fűzzük vissza a bowdenházba. Ha kész, akkor egy új bowdenvéget ráhúzunk, és kombináltfogóval rároppantjuk a bowdenre – ezzel megakadályozva, hogy használat során „rolytosodjon” a vége.
Kapcsold az ötödik sebességet
Ezt
követően nézzük meg a legtöbb ember által túlmisztifikált alkatrészt: a
váltót. Mind az első, mind a hátsó váltó működése hasonló. A
váltótesteken találunk két csavart, melyekkel a két szélső végletet
tudjuk behatárolni – és ezáltal megakadályozni például a küllők és a
fogaskoszorú közé váltást. A váltókaron és a hátsóváltón is találunk
egy-egy finomhangoló gombot, melyek segítségével megszüntethetjük a
kattogó-ugráló tekerést (vagyis az elpozícionálódott váltóállást).
Fényesebb-e bármi a láncnál?
A
végére maradt a lánc, és ha nem egy sebességes bringát használsz, a
fogaskoszorú megtisztítása és felkészítése. A szezon során rákent (mert
ugye alkalmanként kenegeted, ugye?) olaj és zsír, valamint az úton
összeszedett kosz és piszok ezen két alkatrészre vastagon valamint
masszívan rá tud rakódni. Érdemes motorblokk-lemosóval átitatott
ronggyal alaposan áttörölgetni őket, esetleg egy használaton kívüli
fogkefével fokozni a hatékonyságunk. Ha tisztának ítéljük a két
alkatrészt, akkor töröljük szárazra azokat. A láncot kenjük be
műszerolajjal vagy lánczsírral – ha kevésbé szeretnénk mocskosak lenni
használatközben tőle, akkor vegyünk száraz láncolajat, ami nem keni
össze a ruhánk!
Ha mindezekkel készen vagyunk, már nyugodtan pattanhatunk kerékpárra és indulhatunk ismét tekerni munkába, vagy épp a haverokhoz le a folyó partra.
Na nem, én ezt nem csinálom!
Senkit
nem érhet kritika azért, ha nincs ideje és/vagy affinitása saját
kezűleg szervizelni, bármennyire is szereti kétkerekűjét. Ha nem vagy
biztos magadban, inkább kérd szakember segítségét, mert még mindig
olcsóbb az alapbeállításokat szervizben elvégeztetni, mint a
hozzá-nem-értésből fakadó károkat helyrehozatni.
Forrás: http://www.mozgasvilag.hu
|
|
M Imre írta 3 hete a(z) biciklizés népszerűsítése fórumtémában:
Már üzemelnek az új budapesti traffipaxok | 2024.09.30. Az ...
M Imre írta 3 hete a(z) biciklizés népszerűsítése fórumtémában:
Első budapesti kerékpáros szerviz-, információs és ...
M Imre írta 3 hete a(z) biciklizés népszerűsítése fórumtémában:
Milyen legyen a Nagykörút? November végéig szavazhat | ...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó bejegyzések:
Bringázz te is munkába!
Körbebringáztad már a Balatont?
Bükki kerékpáros teljesítmánytúra!
Kerékpárút-térképek