Kerékpár: Körbebringáztad már a Balatont?

Szeretettel köszöntelek a Kerékpár Klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1124 fő
  • Képek - 697 db
  • Videók - 83 db
  • Blogbejegyzések - 259 db
  • Fórumtémák - 16 db
  • Linkek - 349 db

Üdvözlettel,
Grubb Andor
Kerékpár Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Kerékpár Klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1124 fő
  • Képek - 697 db
  • Videók - 83 db
  • Blogbejegyzések - 259 db
  • Fórumtémák - 16 db
  • Linkek - 349 db

Üdvözlettel,
Grubb Andor
Kerékpár Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Kerékpár Klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1124 fő
  • Képek - 697 db
  • Videók - 83 db
  • Blogbejegyzések - 259 db
  • Fórumtémák - 16 db
  • Linkek - 349 db

Üdvözlettel,
Grubb Andor
Kerékpár Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Kerékpár Klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1124 fő
  • Képek - 697 db
  • Videók - 83 db
  • Blogbejegyzések - 259 db
  • Fórumtémák - 16 db
  • Linkek - 349 db

Üdvözlettel,
Grubb Andor
Kerékpár Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

network.hu

Esetleg egy kiskört teljesítettél?

Netán csoportosan, valamikor április végén?

Ha igen, akkor már részt vettél valamelyik Balatonkörön.

Ha még nem, akkor itt a lehetőség, hogy kipróbáld magad és szerezz egy igazi élményt!

A megszokott szervezők a tradicionális programokkal várnak benneteket Zamárdiban 2015. április 25-én szombaton, ahol már nem az első, nem is a második, hanem a XVI. Balatonkör kerékpártúrára kerül sor.

Részletek a honlapunkon: www.balatonkor.hu

 

 

Forrás: http://www.balatonkor.hu

Címkék: balaton balatonkör bringa

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

M Imre üzente 7 hónapja

T. Á. 46 éves volt, amikor elgázolta egy figyelmetlen autóvezető egy kerékpáros átvezetésen a Serfőző utcánál. A férfi egy napig lebegett élet-halál között, mire a szervezete feladta a küzdelmet.

Ennek az írásnak az ő balesete adja a tragikus apropóját, de már most leszögezem: NEM az ő balesetét hivatott elemezni, nem azzal a céllal íródott, hogy kiderítsük, mindent megtett-e a baleset elkerülése érdekében vagy hogy hogyan védhette volna ki azt. Ezekre a kérdésekre legfeljebb Á. tudja a válaszokat, ám tőle sem mi, sem a barátai, sem pedig a családja nem hallhatja azokat.

Ugyanakkor az emlékének tartozom azzal, hogy kerékpáros oktatóként összegyűjtöm, hogy mi mindent lehet megtenni a legvédtelenebb közlekedőknek egy kerékpáros átvezetésen való átkelés során, esetleg hogyan lehet más esetben kevésbé súlyos kimenetelűvé javítani egy ütközést. Külön szívfájdalom számomra, hogy mind a baleset napján, mind az áldozat halálának napján tartottam olyan oktatásokat, ahol a kerékpáros átvezetésekről részletesen beszéltem a résztvevőkkel; ráadásul a baleset helyszínén is több tucat kerékpárosnak tudtam már átadni azokat a defenzív technikákat, amikkel a hasonló balesetek jó eséllyel kivédhetők. A szívem szakad meg, hogy hiába oktatom, hiába írtam ezt a cikket

https://flowcycle.hu/a-bicikliutak-farkastorvenye-ez-a-tevhit-okozza-a-legtobb-balesetet/

vagy készítettem ezt a videót

https://youtu.be/529i8VaXtB8?t=64

vagy ezt

https://www.youtube.com/watch?v=YO4_3FY9614

és ezt

https://www.youtube.com/watch?v=lkmzjGyNwx0

Á.-hoz lehet, hogy talán egyik sem jutott el. Vajon másképpen alakult volna több ember élete? Nem tudom. S mint írtam, a poszt célja nem a baleset elemzése.

Mielőtt bárki is áldozathibáztatással vádolna, leszögezem, hogy mind a büntetőjogi felelősség, mind az emberi hibázás a gépjármű vezetőjénél van. A Serfőző utcai T-elágazás (autóból nézve), azaz az Eurovelo 6 kerékpárút bringás átvezetése (bringás szemmel) egy védett kereszteződés, az Árpád fejedelem útnak, azaz az úttestnek és mellette futó kerékpárútnak elsőbbsége van. Mind az északi, mind pedig a déli irányból érkező kerékpáros azonban közepesen látható a Serfőző utcából érkezők számára, mert az Árpád híd irányából takarásból, egy rövid lejtőt követően nagyobb sebességgel érkeznek a kerékpárosok, míg dél felől egy bokor takarásából kanyarodnak ki a kerékpárosok, akiknek egy kis része nem is az átvezetésen folytatja, hanem a Serfőző utcai járdán, a Flórián téri aluljáró irányába. Nem a legjobb kialakítás, jóval biztonságosabbá lehetne tenni, tudom. A helyszín elemzése még jobban szétfeszítené ennek az írásnak a kereteit, ezért ebbe inkább nem megyek bele. Mindenesetre a kereszteződés a gépjárművezetők nagy többségének nem okoz gondot, hiszen megfelelő sebességre lassítva az átvezetés és zebra előtt több másodperc is rendelkezésükre áll, hogy elsőbbséget adjanak a kerékpárosoknak. Ne próbálja meg tehát senki a beláthatatlan kanyarra vagy a kerékpáros nagy sebességére fogni a balesetet, mert nem ezek okozták azt. A balesetről készült videó alapján ráadásul a kerékpáros nem takarásból érkezett, már szinte elhagyta az átvezetést, amikor az autó vezetője elgázolta.

Egy tragédiához, mint láthatjuk, elég, ha egyvalaki hibázik. A következő gyakorlati tanácsok lehet, hogy túlzónak tűnhetnek elsőre, mégis életet menthetnek. Az oktatásainkon ugyanis mi nem 90, 99 vagy 100% biztonságra törekszünk, hanem 101%-ra. Arra, hogy mások hibáját is ki tudjuk védeni. Elég, ha százból csak egyszer lesz rá szükséged.

A lakott területen történő kerékpáros balesetek 60%-a kerékpáros átvezetésen történik. Az ok? A változó elsőbbségi szabályok és a figyelmetlenség. Jól mutatja a nem egységes helyzetet az is, hogy az Árpád híd északi oldalán átvezető bringaútnál a kerékpáros forgalom ad elsőbbséget az úttesten haladóknak, míg a déli oldalán fordítva. A figyelmetlenség pedig olyan tényező, ami elég, ha csak az egyik közlekedőnél áll fenn, a balesetet már nehéz elkerülni. De talán nem lehetetlen.

A Velo Budapest a következő 6 lépést ajánlja minden bringás átvezetésen (és megsúgom: a legtöbb kereszteződésen) történő átkeléshez kerékpárral:

1. Győződj meg arról, hogy kinek van elsőbbsége!
2. Ellenőrizd az összes veszélyforrást!
3. Tartsd szemmel a potenciális veszélyforrás(oka)t!
4. Keress szemkontaktust!
5. Legyél fékkészültségben!
6. Végső esetben mondj le az elsőbbségedről!


1. Győződj meg arról, hogy kinek van elsőbbsége!
A bringás átvezetéseket jelzőlámpa, jelzőtáblák, ezek hiányában pedig KRESZ-szabályok szabályoznak (pl. kanyarodási szabály, nagyon ritkán jobbkézszabály). Az elsőbbséget szabályozó táblákat hátulról is felismerheted, ezért, ha a kerékpárút jobboldalán nem látsz ilyet, keress azonnal a keresztező úttesten haladók számára elhelyezett táblákat. Ismeretlen helyszínen járva olyan sebességgel közelítsd meg az átvezetést, hogy minderre legyen időd. (Sorry, de ha ezeket a szabályokat nem ismered, akkor nem fogsz biztonságban és kényelmesen városban közlekedni. Olvass kicsit utána, pl. a Kerékpárosklub Kisokosában vagy vegyél részt egy bringás oktatáson.)


2. Ellenőrizd az összes veszélyforrást!
Tegyük fel, hogy neked, azaz a bringaúton érkezőnek van elsőbbsége. A következő lépés, hogy megtaláljuk azokat a veszélyforrásokat, amik keresztezhetik a bringautat: kanyarodó gépjárművek, az úttesten érkező autók stb. Ez egyes átvezetések esetén 3-4 irányból érkező járműveket jelenthet: ennél a rakparti feljárónál három irányból kanyarodhatnak keresztül a védett kerékpárúton (azaz: rajtad!):

https://goo.gl/maps/smVw5nvTDyTT2NMa8


3. Tartsd szemmel a potenciális veszélyforrás(oka)t!
Tegyük fel, hogy kanyarodni készül egy autó (a fenti térképlinken a dobozos autó is ezt teszi), hiszen az a jármű jelenti azt a veszélyforrást, ami még nem veszélyes, de bármikor azzá válhat (a dynomen helyzetekről bővebben itt olvashatsz:

https://varosikukac.blog.hu/2019/07/03/_5_lappango_veszely_vagyis_a_dynomen_helyzet_a_gyakorlatban

Innentől kezdve ennek a járműnek a mozgását figyeld, keress olyan jeleket (vagy éppen: hiányzó jelzéseket), amik arra utalnak, hogy a jármű valóban keresztezni fogja-e a bringautat vagy sem. Kellően lassít-e? Indexel-e? Fordítja-e a kerekeit? Megáll-e a kereszteződés előtt vagy akkora sebességgel érkezik, hogy biztosan nem fog? Szinte csak ezt a járművet figyeljük a továbbiakban. (Ritka az a helyzet, amikor egyszerre két jármű potenciális veszélyforrás, ilyenkor dupla akkora óvatossággal közeledünk, és lassítani is érdemes – ld. 5. pont)


4. Keress szemkontaktust!
Ne sokáig nézd a járművet magát. Nem önvezető autó. Ül benne valaki. Kerékpáron ülve (szinte) mindig van idő és lehetőség a szemkontaktus keresésére a gépjárművek vezetőivel. Azaz, innentől kezdve már csak azt figyeled, hogy a veszélyt jelentő jármű vezetője lát-e téged. Nem elég, ha rád pillant, lásson is. Megvolt a szemkontaktus? Tudatosult-e benne a jelenléted?


5. Legyél fékkészültségben!
Meglepő lehet, de egy városban sokat közlekedő bringásnak eddig a pillanatig nem kell nagyon fékeznie. (Egy sokat közlekedő bringás ugyanis nem negyvennel rongyol be egy kereszteződésbe, ugyebár.) A pedálozást abba lehet esetleg hagyni, minimális fékezés is talán belefér, de az elsőbbségi helyzetben történő fékezés/lassítás csak további bonyodalmakhoz vezethet. Egyfelől félreérthető üzenet az úttesten haladó számára, hogy te vagy megállsz és lemondasz az elsőbbségedről a javára, vagy fogalmad sincs, kinek van elsőbbsége, esetleg bizonytalankodni kezdesz és neki erre nincs ideje… Sőt, ha mögötted egy tapasztaltabb/bátrabb/rutinosabb stb. bringás érkezik, lehet, hogy őt is megleped a hirtelen lassításoddal.

Csakhogy mi is szeretnénk bebiztosítani magunkat arra az esetre, ha mégsem kapjuk meg az elsőbbséget. Ott tartunk tehát, hogy van egy olyan jármű, ami keresztezHETi az utunkat (fizikailag tehát, a szabályoktól, udvariasságtól, szokásoktól stb. függetlenül). A szemkontaktus meglététől függetlenül tedd az ujjaidat a fékkarokra (khm, fixis barátaim, szevasztok!) és készülj arra, hogy bármikor meg tudj állni! Ha rád néz a sofőr, akkor az esetek túlnyomó többségében (saját szubjektív statisztika alapján mondjuk 100-ból 95+ alkalommal) nem fog kihajtani eléd, de mi nem 95%-os biztonságra törekszünk. Ezért akkor is, ha az eddigi lépések mind számunkra kedvezőek voltak (elsőbbségünk van, az autó lassít, megáll, a sofőr minket néz!), még mindig meg fogunk tudni állni elég rövid idő alatt, ha továbbra is a vezetőt figyeljük fékkészültségben.

Ha viszont nincs meg a szemkontaktus, azaz pl. azt látod, hogy a sofőr ugyan az irányodba néz, de az úttest gépjárműforgalmát figyelni; vagy egyáltalán nem is néz az irányodba (pl. kétirányú kerékpárutak esetén gyakori baleset, hogy a sofőr csak az egyik irányból elhaladó kerékpárosra figyel és kihajt a másik oldalról érkező elé); esetleg eleve takarásból érkezel; netán az autó holtterében vagy/voltál (jellemzően az A- és B-oszlopok kitakarják a sofőr arcát számodra). Nos, ez az a pont, amikor szinte biztosra vehető, hogy nem fogsz elsőbbséget kapni. Ilyenkor mindenképpen érdemes olyan sebességre lassítani vagy meg is állni akár, hogy a következő pont már ne okozzon nehézséget.


6. Végső esetben mondj le az elsőbbségedről!
Az eddig 5 lépést követően eljutottunk ahhoz az 1%-hoz, amikor elvileg minden klappol ahhoz, hogy átbringázzunk egy kereszteződésen, de mégsem kapjuk meg az elsőbbséget. Hol is tartunk most? Néhány méterre a kereszteződéstől talán, az autó vezetőjét bámuljuk veszettül, fékkészültségben, azaz ujjaink a fékeken és fejben is felkészültünk arra, hogy bármikor meg kell állnunk. És nem, az autó vezetője nem lassít/nem áll meg/nem néz ránk. Satufék, megállunk. Egy tizedmásodperc és legfeljebb fél méter, egy méter alatt. Hiszen az elmúlt másodpercekben a fenti lépéseket követve már erre az eshetőségre készültünk.

Végezetül két dologról hadd tegyek említést. Nincs 100%-os biztonság. 101%-os pláne. A fentiek betartásával is előfordulhat baleset, tudom. De nagyon, nagyon-nagyon sok baleset megelőzhető, s szinte csak a kivédhetetlen, extrém helyzetek maradnak a talonban. Nem tudom, Á. hibázott-e. Nem voltam ott. Nem tudom, kereste-e a szemkontaktust, megvolt-e. A családtagok elmondása alapján a férfi jól ismerte a kereszteződést, aznap reggel autóban ülve saját apjának is arról panaszkodott, hogy gyakran nem kapja meg kerékpárosként az elsőbbséget a helyszínen… Ez alapján feltételezhető, hogy Á. is mindent megtett a baleset elkerüléséért, de nem sikerült neki. Ez a poszt nem fogja őt visszahozni a testvére és a családja körébe. De remélem, hogy ha sokan megosztják, sokakhoz eljut, akkor talán másoknak tud segíteni onnan, ahol van.

Végül, és utolsósorban a sisakhasználatról. Mint szinte minden esetben, most sem tudjuk minden kétséget kizárólag megállapítani, hogy ha viselt volna sisakot, akkor is elhunyt volna-e. A Mentőszolgálat szóvivője szerint súlyos belső sérülései is voltak, ezeken semmit nem segít a sisak megléte. A fenti összefoglaló azért született, hogy még azelőtt megelőzhessük a bajt, mielőtt a sisakra vagy más passzív biztonsági felszerelésre szükség volna. Nem a sisak véd meg minket a balesettől, hanem elsősorban a defenzív, körültekintő és biztonságos közlekedésünk. (És mielőtt kővel dobnátok meg: ha ezek sem védenének meg, akkor általában jól jön a sisak, ezt nem vitatom. Hordjatok, ha szeretnétek. De sokkal fontosabbnak tartom a megelőzés fenti lépéseinek betartását a sisakhordásnál.)

Árva János
a Velo Budapest kerékpáros oktatója

Magyar Kerékpárosklub
Kerékpáros Miskolc Egyesület
Magyar Kerékpárosklub Észak-budai Területi Szervezet
Flowcycle
Bringás Brigantik
Kőbányai bringás klub
BRINGAZAS.HU
Baleset-megelőzés

https://www.facebook.com/velobp/posts/pfbid0d1vWFzEckyBPmrchpPNiqJbG6nUfWP8P3gXLh452u8JizKYdpHgFcG8X5kFZuNedl

Válasz

Ez történt a közösségben:

M Imre írta 3 hete a(z) biciklizés népszerűsítése fórumtémában:

Idén is lesz rakpartnyitás, nem is akárhogy | 2025. január 17. ...

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu