Kerékpár: Csataszer, faállvány, futógép

Szeretettel köszöntelek a Kerékpár Klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1125 fő
  • Képek - 697 db
  • Videók - 83 db
  • Blogbejegyzések - 259 db
  • Fórumtémák - 16 db
  • Linkek - 349 db

Üdvözlettel,
Grubb Andor
Kerékpár Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Kerékpár Klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1125 fő
  • Képek - 697 db
  • Videók - 83 db
  • Blogbejegyzések - 259 db
  • Fórumtémák - 16 db
  • Linkek - 349 db

Üdvözlettel,
Grubb Andor
Kerékpár Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Kerékpár Klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1125 fő
  • Képek - 697 db
  • Videók - 83 db
  • Blogbejegyzések - 259 db
  • Fórumtémák - 16 db
  • Linkek - 349 db

Üdvözlettel,
Grubb Andor
Kerékpár Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Kerékpár Klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1125 fő
  • Képek - 697 db
  • Videók - 83 db
  • Blogbejegyzések - 259 db
  • Fórumtémák - 16 db
  • Linkek - 349 db

Üdvözlettel,
Grubb Andor
Kerékpár Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Ilyen és ehhez hasonló nevei voltak az egyedfejlődés során a kerékpárnak. Hogy mi történt az ókori és a mai bicaj között, az egy hosszú történet, ezért megpróbálom dióhéjban összefoglalni az egész históriát.

network.hu

Mint említettem, már az ókori rómában is használtak kétkerekű tákolmányokat csataszerként, de igazán a két egymás mögé rögzített kerék ötlete egy francia forma agyszüleménye - bizonyos Sivrac - , aki 1690 körül nevezte el ezt a csodát Célérifer-nek (ami egyébként nem jelent semmit, legalábbis tanult kolléganőm szerint).

Egy évszázad múlva Karl von Drais erdész kolléga ugyancsak összetákolt egy lábbal hajtható gépet, de erre már kormányt is rakott, így el tudott lavírozni az erdei ösvényeken, és még a városi kanyarokat is be tudta venni. 1817-ben addig taposta, amíg lehagyott egy postakocsit (ez igen!), de még mindig nevetségesen nézett ki a "futógép".

1839-ben az angol K. Macmillan érezve a társadalom keltette nyomást, pedált tett a lóra. A francia E. Michaux az 1867. évi párizsi világkiállításon mutatta be gépét, annak több alkatrésze már acélból készült: járművét ő nevezte el velocipédnek.

network.hu

Az európaiak ráharaptak a dologra. Nagyon gyorsan közkedvelt időtöltés lett a kerékpározás. A sebbeségfokozás érdekében hatalmas elsőkerekeket raktak a bringákra, mivel a pedál ennek a tengelyére volt erősítve és közvetlenül hajtotta meg azt. Sorban jöttek az új szabadalmak a meghajtásra, amelyek közül mind a mai napig használjuk a Gall-féle láncos áttételt, de az angol H. J. Lawsoné (1897) terjedt el leginkább. Ugyancsak a hetvenes években vezették be az acélküllőket (W. A. Cowper).

Az ekkor már “bicycle”-nek nevezett alkalmatosság fő hibája az volt, hogy az egyenetlen utakon és a macskaköves utcákon kíméletlenül rázott. Ennek ellenszeréül is többféle megoldás született, közülük egy skót állatorvos (J. B. Dunlop) ötlete vált be, a felfújható gumitömlő (1888).

Ezzel lényegében kialakult a mai kerékpár, bár változatai rendeltetésük szerint erősen eltérnek egymástól (női kerékpár, tricikli, tandem, mountain-bike).

Címkék: bicikli kerekpar kerékpár technika történelem

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

M Imre írta 2 hete a(z) Az élet autó nélkül fórumtémában:

Halász Áron \ Lyon (Franciaország).: Majd...

M Imre írta 3 hete a(z) Az élet autó nélkül fórumtémában:

Védjük meg Budapestet! Szavazz a Budapesti ...

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu